REGULAMIN CMENTARZA
W celu umożliwienia oddawania należytej czci zmarłym oraz zapewnienia porządku i utrzymania
właściwego stanu estetycznego cmentarza prosi się osoby przebywające na tym terenie
o właściwą troskę o cmentarz wraz z jego urządzeniami oraz zobowiązuje się stosowanie
poniższego regulaminu.
§ 1
- Właścicielem cmentarza parafialnego w Inowrocławiu przy ulicy Marulewskiej jest
Parafia pw. Św. Mikołaja.
- Niektóre czynności administracyjne bezpośrednio na cmentarzu wykonuje tzw. „zarządca
cmentarza” wybierany przez Parafię z zachowaniem uprawnień proboszcza.
- Siedziba właściciela cmentarza czyli Parafii znajduje się w Inowrocławiu,
przy ul. Ks. Bogdana Gordona 4, „zarządcy cmentarza” przy ul. Marulewskiej 80.
§ 2
- Na cmentarzu dokonuje się pochówku w grobach:
- ziemnych zwykłych,
- ziemnych pogłębionych (w miarę możliwości - uwarunkowane podłożem),
- grobach murowanych,
- grobach na urny ziemnych i murowanych.
- Usytuowanie grobu musi być zgodne z planem zagospodarowania cmentarza
oraz z zachowaniem jego wymiarów.
- Na grobach można umieścić nagrobki. Wszystkie stawiane nagrobki wymagają
pisemnej zgody Parafii. Nagrobki nie mogą przekraczać wymiarów:
- grób ziemny pojedynczy – 190/90cm (1 miejsce na szerokość),
- grób ziemny podwójny – 190/190cm (2 miejsca na szerokość),
- grób murowany pojedynczy – 260/130cm (1 miejsce na szerokość),
- grób ziemny podwójny – 260/230cm (2 miejsca na szerokość),
Wymagane jest przedstawienie szkicu nowego nagrobka, z podaniem jego wymiarów
oraz treści napisu, który zostanie na nim umieszczony przed jego wykonaniem. Projekt
nagrobka oraz treść napisów na nim podlegają zatwierdzeniu przez Parafię. W przypadku
niezachowania powyższych wymiarów projekt nagrobka nie zostanie zatwierdzony.
Postawienie nagrobka nie ma wpływu na czas nienaruszalności grobu.
- Każdy nagrobek powinien być trwale oznaczony (imię i nazwisko osoby zmarłej,
data śmierci, ewentualnie data urodzenia).
§ 3
- Na cmentarzu pobiera się opłaty za pochówek w grobach (wysokość opłat podana jest
w cenniku opłat znajdującym się w Biurze Parafii):
- ziemnych pojedynczych na 20 lat;
- ziemnych wieloosobowych na 20 lat;
- ziemnych głębinowych na 20 lat;
- murowanych;
- urnowych (ziemnych i murowanych).
Pobiera się opłaty za:
- za postawienie nagrobka;
- przedłużenie możliwości kultywowania pamięci osoby zmarłej na następne 20 lat;
- rezerwację na grób pojedynczy lub głębinowy na czas nie mniejszy niż 20 lat.
- Wysokość opłaty uzależniona jest od rodzaju grobu i okresu, na jaki wniesiono tę opłatę.
- Wnoszona opłata jest za pochowanie zwłok, a nie za miejsce na cmentarzu. Poprzez
wniesienie opłaty nikt nie nabywa dla siebie żadnej własności miejsca z grobem ani
samodzielnego dysponowania tym grobem. Poprzez wniesienie opłaty za pochowanie
zwłok czy prochów ludzkich Parafia gwarantuje możliwość kultywowania pamięci
osoby zmarłej w tym miejscu przez okres na jaki została wniesiona opłata.
- W przypadku nieprzedłużenia opłaty na następny okres grób kwalifikuje się do
likwidacji. Likwidacja grobu polega na nowym pochówku w tym miejscu (zgodnie z
art. 7 ust. 2 Ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych).
- Troska o przedłużenie opłaty należy do bliskich osoby pochowanej w grobie.
Właściciel cmentarza czyli Parafia nie ma obowiązku szukania odpowiednich osób do
uregulowania stosownej opłaty.
- Z czynności związanych z likwidacją grobu sporządza się protokół.
§ 4
- Grób ziemny nie może być użyty do ponownego pochówku przed upływem 20 lat
(nie dotyczy to grobu głębinowego – w grobie głębinowym można dochować kolejną
osobę przed upłynięciem 20 lat – oraz urn – urny z prochami można dochować do
istniejącego grobu przed upłynięciem 20 lat). Jest możliwe przedłużenie tego okresu –
sporządzana jest wówczas dwustronna umowa określająca okres nienaruszalności
grobu.
- W przypadku grobów murowanych oraz grobów z urnami sporządzana jest dwustronna
umowa określająca okres nienaruszalności grobu (okres ten wynosi przynajmniej 50 lat).
- Do pochowania zwłok, szczątków oraz prochów ludzkich oraz dysponowania tym
miejscem uprawnieni są członkowie rodziny zmarłego lub odpowiednie instytucje:
- pozostały małżonek (-ka);
- krewni zstępni (dzieci, wnuki, itp.);
- krewni wstępni (rodzice, dziadkowie);
- krewni boczni do 4 stopnia pokrewieństwa (kuzynostwo);
- w przypadku braku w/w krewnych inni krewni
- powinowaci w linii prostej do 1 stopnia
- właściwy organ wojskowy w przypadku wojskowych zmarłych w czynnej służbie;
- właściwy organ państwowy, instytucje i organizacje społeczne w przypadku osób
zasłużonych wobec Państwa i społeczeństwa;
- osoby, które do tego dobrowolnie się zobowiążą.
- Jeśli kilka osób posiada równorzędne prawo do grobu (np. rodzeństwo), wówczas
wszyscy uprawnieni muszą wyrazić zgodę co do miejsca i sposobu pochówku.
- Wykopanie i wymurowanie grobu musi być uzgodnione z Parafią i poprzedzone
złożeniem dokumentu „Karta zgonu w celu pochowania zwłok” oraz wniesieniem
opłat cmentarnych.
- Usługę kopania grobów wykonuje „zarządca cmentarza” lub wyspecjalizowana firma
pogrzebowa. W przypadku kopania grobów przez firmy pogrzebowe, muszą one
dostosować się do ogólnych norm porządkowych obowiązujących na cmentarzu oraz
wskazań Parafii. W innym przypadku, należy tę sprawę uzgodnić z Parafia.
- Za usługę kopania grobów opłatę pobiera osoba wykonująca tę usługę według
własnego cennika.
- Firma wykonująca usługę pogrzebową lub inne prace na cmentarzu zobowiązana
jest do pozostawienia miejsca pochówku i jego okolicy w należytym stanie.
§ 5
- Ekshumacja zwłok lub szczątków może być dokonywana na zlecenie osób wymienionych
w § 4 pkt 3 oraz prokuratury lub sądu i za zgodą Powiatowego Inspektora Sanitarnego,
w obowiązującym ustawowym terminie.
- W przypadku ekshumacji osoby uprawnione wymienione w § 4 pkt 3 muszą przedstawić
Parafii zgodę Powiatowego Inspektora Sanitarnego.
- Ekshumacja zwłok i szczątków jest dopuszczalna zasadniczo w okresie od 16 października
do 15 kwietnia; przeprowadza się ją we wczesnych godzinach rannych. Poza tym
terminem konieczna jest dodatkowa zgoda Powiatowego Inspektora Sanitarnego.
- Zwłoki osób zmarłych na choroby zakaźne nie mogą być ekshumowane przed upływem
dwóch lat (nie dotyczy prokuratury i sądu).
- Ekshumacji dokonuje wyspecjalizowana firma pogrzebowa.
- Przy ekshumacji Parafia wydaje dokument potwierdzający pochodzenie zwłok lub
szczątków ludzkich z danymi osoby ekshumowanej. Nie wydaje się części karty zgonu
„W celu pochowania zwłok” – dokument ten pozostaje w archiwum cmentarnym.
- W przypadku ekshumacji z grobów ziemnych nie zwraca się części opłaty za niewykorzystany
czas (opłata była wniesiona za pochowanie zwłok a nie za „dzierżawę” miejsca).
- W przypadku ekshumacji z grobów murowanych osoba lub osoby uprawnione nie mają
prawa domagać się od Parafii zwrotu poniesionych nakładów na przygotowanie tego
miejsca. W takim wypadku mają prawo do dysponowania miejscem w tym grobie przez
okres, na jaki została sporządzona umowa, o której w § 4 pkt 2 lub za wiedzą Parafii
„odsprzedania” tego miejsca innej osobie na zasadzie wolnego rynku. O fakcie tej
transakcji osoba lub osoby uprawnione muszą poinformować Parafię i złożyć na piśmie
oświadczenie o rezygnacji z tego miejsca. Nowy nabywca jest zobowiązany do podpisania
z Parafią umowy, o której w § 4 pkt 2. W innym przypadku dysponowanie miejscem w
tym grobie przechodzi nieodpłatnie na właściciela cmentarza czyli Parafię.
§ 6
- Przyjęcie zwłok do pochowania wymaga części „Karty zgonu w celu pochowania zwłok”
potwierdzonej przez Urząd Stanu Cywilnego lub zgody właściwego Starosty na pochowanie
zwłok lub prochów ludzkich, przywożonych z zagranicy wraz z aktem zgonu innego
państwa.
W przypadku pochówku ciała lub szczątków ludzkich po ekshumacji z innego cmentarza
dokument potwierdzający pochodzenie zwłok lub szczątków ludzkich z danymi osoby
ekshumowanej (por. § 5 pkt 6).
- Parafia ma prawo do kontroli dokumentu uwierzytelniającego prowadzenie firmy
pogrzebowej oraz zlecenia na organizację pogrzebu.
- Parafia nie ponosi odpowiedzialności cywilnej za pracowników firm zewnętrznych
prowadzących roboty na cmentarzu.
§ 7
- Na terenie cmentarza bezwzględnie zakazuje się:
- zakłócanie ciszy, porządku i powagi miejsca;
- przebywanie nieletnich dzieci bez opieki;
- picia alkoholu i przebywania w stanie nietrzeźwym;
- palenia papierosów;
- żebractwa;
- wysypywania śmieci poza miejscem wyznaczonym;
- jazdy pojazdami jednośladowymi;
- wprowadzania zwierząt;
- przebywania po zmroku.
- Na terenie cmentarza zakazuje się bez zezwolenia Parafii:
- prac kamieniarskich, budowlanych i prowadzenia działalności handlowej;
- ustawianie, przestawianie i wynoszenie z cmentarza jego urządzeń;
- ustawiania ławek, płotów itp. utrudniających komunikację i ruch pieszy,
- wjazdu pojazdem mechanicznym;
- sadzenia oraz usuwania drzew i krzewów, niszczenia elementów wystroju
i malowania murów;
- umieszczanie reklam.
- Wszelkie prace kamieniarskie lub budowlane na cmentarzu wymagają stosownych
zezwoleń oraz wcześniejszego zaaprobowania projektu przez Parafię.
§ 8
- Cmentarz ubezpieczony jest od odpowiedzialności cywilnej. Parafia i „zarządca
cmentarza” nie odpowiadają natomiast za szkody na grobach powstałe na skutek klęsk
żywiołowych, kradzieży i aktów wandalizmu oraz za rzeczy pozostawione bez nadzoru.
Osoby uprawnione mogą samodzielnie ubezpieczyć nagrobki u dowolnego ubezpieczyciela
działającego na rynku usług ubezpieczeniowych.
- W przypadku naruszania regulaminu Parafia ma prawo do występowania do odpowiednich
organów o nałożenie sankcji prawnych i administracyjnych.
§ 9
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem mają zastosowanie przepisy
Ustawy z dnia 31 stycznia 1959r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (tekst jednolity
Dz.U. z 2000 r. nr 23 poz. 295 z późn. zm.)
- Regulamin jest udostępniony na stronie internetowej Parafii (www.inofara.pl)
oraz jest do wglądu w Biurze Parafii.
- Regulamin niniejszy wchodzi w życie z dniem 1 października 2021 r.